Arahan: Siapkan catatan nota berdasarkan perkara-perkara dibawah
PENGANGKUTAN
DAN PERHUBUNGAN
1.Tampal peta taburan lokasi sistem pengangkutan lebuh raya , jalan
keretapi,LRT/Monorel/Komuter, lapangan terbang, pelabuhan
2.Taburan lokasi sistem
pengangkutan di Malaysia
(nyata beberapa contoh
lokasi )
i) Lebuh raya ii) Jalan Keretapi
iii) LRT/Monorel/Komuter iv)
Lapangan terbang v) Pelabuhan
3.Faktor-faktor fizikal dan
kemanusiaan/budaya yang mempengaruhi pembinaan dan perkembangan pesat jaringan sistem pengangkutan dan
perhubungan di Malaysia.
4. Bincangkan sumbangan sistem pengangkutan dan perhubungan dalam
membantu pembangunan sosial dan ekonomi sesebuah negara.
5. Bagaimana sistem
pengangkutan dan perhubungan dapat membantu pembangunan sektor pelancongan di Malaysia.
6. Bagaimana sistem
pengangkutan dan perhubungan yang moden dan cekap adalah dapat membantu
pembangunan sesebuah bandar besar di Malaysia.
7.Bincangkan masalah-masalah
yang dihadapi untuk membangunkan jaringan sistem pengangkutan dan perhubungan
di Malaysia.
8.Huraikan kesan-kesan
pembangunan ,perkembangan dan pembinaan jaringan sitem pengangkutan dan
perhubungan terhadap komponen alam sekitar fizikal berikut :
i) Litosfera ii) Atmosfera iii)
Hidrosfera iv) Biosfera
9.Bincangkan langkah-langkah
mengurangkan kesan negatif pembangunan sistem pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar fizikal / Penglestarian
sektor pengangkutan dan perhubungan di Malaysia.
i) Perundangan ii) Pengurusan iii)
Kempen
10.Nyatakan jenis-jenis sistem
pengangkutan air.
11 .Nyatakan lokasi taburan
sistem pengangkutan air(beberapa contoh lokasi)
i) Sungai (Pedalaman Sabah&Sarawak)
ii)
Laut (Perkhidmatan kapal kargo/penumpang/pelabuhan utama)
12. .Bincangkan kepentingan
sistem pengangkutan air kepada sesebuah Negara
13..Bincangkan halangan-halangan
dalam memajukan sistem pengangkutan air.
14.Nyatakan lokasi lapangan
terbang (Malaysia);
i) Domestik
ii)Antarabangsa
15.Nyatakan Jenis syarikat dan
perkhidmatan udara yang ditawarkan;
i) Penumpang (MAS & AIR ASIA)
ii) Kargo (MAS)
16.Bincangkan sumbangan sistem
pengangkutan udara dalam memaju dan membangunkan kegiatan ekonomi di Malaysia.
RUJUKAN
1.Rusly Musa dan Nurashikin Abdullah. 2014.
Teks
Rujukan Geografi STPM (Penggal 2)
Local Publications, Selangor D.E.
2. http://www.gf2uplus.blogspot.com
Local Publications, Selangor D.E.
2. http://www.gf2uplus.blogspot.com
====================================================================
2.i. Taburan lokasi sistem pengangkutan Darat di
Malaysia.
1. Jalan raya
adalah cara pengangkutan darat yang paling penting di Malaysia.
2. Jaringan jalan
raya di Malaysia berjumlah 66 445 km. Sistem jalan rayanya padat dan 80%
daripadanya berturap.
3. Jaringan jalan
raya di Semenanjung Malaysia tertumpu di dataran pantai barat dan dataran
pantai timur.
4. Kawasan tengah
Semenanjung Malaysia adalah kurang jalan raya kerana kawasan
inibergunung-ganang dan diliputi hutan tebal.
5. Jalan raya di
Sabah dan Sarawak adalah tidak padat kerana kawasannya berhutan tebal dan
kebanyakannya dihalang oleh sungai-sungai yang besar.
(a) Lebuh Raya.
(i) Lebuh Raya Utara Selatan –
Bukit Kayu Hitam di utara ke
Johor Bahru di selatan.
(ii) Lebuh Raya Pantai Timur –
Kuantan ke Kuala Terengganu.
(iii)
Lebuh
Raya Persekutuan – Kuala Lumpur ke Kelang.
(iv)
Lebuh
Raya Timur Barat – Butterworth ke Kota Bharu.
(v)
Lebuh
Raya Karak – Kuantan ke Kuala Lumpur.
(vi)
Lebuh
Raya Tun Razak – Segamat ke Kuantan.
(vii)
Lebuh
Raya Kuala Lumpur - Shah Alam.
(viii)
Lebuh Raya Senawang – Air Keroh.
(ix)
Lebuh
Raya Kuala Krai – Gua Musang.
(x)
Lebuh Raya Jerangau – Jabor.
(xi)
Lebuh
Raya Timur – Barat Sabah.
(b)
Jalan Kereta
Api.
(i)
Tumpat – Gemas – Johor Bharu.
(ii)
Padang
Besar – Kuala Lumpur – Johor Bharu.
(iii)
Kota
Kinabalu – Breaufort – Tenom.
(c)
LRT/
Monorel/ Komuter.
(i)
STAR
LRT – Sri Petaling – Ampang – Sentul.
(ii)
PUTRA
LRT – Kelana Jaya – Gombak.
(iii)
Ekspress Rail Link (ERL) KL Sentral – KLIA.
(iv)
Monorel – Titiwangsa – KL Sentral.
2.ii. Taburan lokasi
sistem pengangkutan Udara di Malaysia.
1. Pengangkutan udara yang terdapat di negara kita mula
mengalami era perkembangan setelah negara kita mencapai kemerdekaan.
Syarikat pengurusan penerbangan Malaysia Airlines System
(MAS) Air Asia Sdn. Bhd, Berjaya dan Pelangi Airways Sdn. Bhd.
(d)
Lapangan
Terbang.
Domestik
(i)
Kota
Bharu, Kelantan.
(ii)
Kuala Terengganu.
(iii)
Kuantan.
(iv)
Alor Setar.
(v)
Lahad Datu.
(vi)
Tawau.
Antarabangsa.
(i)
Senai , Johor
(ii)
Bayan Lepas, Pulau Pinang.
(iii)
KLIA.
(iv)
Kota
Kinabalu.
(v)
Kuching.
2.iii. Taburan lokasi
sistem pengangkutan Air di Malaysia .
Pengangkutan Air
1. Terdapat tiga jenis pengangkutan air di Malaysia iaitu:
(a) Pengangkutan sungai :
Sungai-sungai yang dapat dimudiki adalah seperti Sungai
Rajang, Sungai Kinabatangan, Sungai Pahang dan Sungai Perak.
(b) Pengangkutan pesisiran pantai
1. Pengangkutan persisiran pantai penting bagi penduduk
pinggir pantai untuk mengangkut barangan pukal dari pelabuhan kecil ke
pelabuhan besar.
4.
Pelabuhan-pelabuhan persisiran pantai yang penting ialah:
(a) Sandakan
(b) Lahad Datu
(c) Mukah
(d) Sibu
(e) Lumut
(c) Pengangkutan
laut
1. Pengangkutan
laut penting bagi perdagangan antarabangsa.
2. Pengangkutan
laut di Malaysia dapat berkembang kerana:
3. Syarikat
Perkapalan Antarabangsa Malaysia (MISC) mengendalikan semua urusan
4. Antara
pelabuhan antarabangsa yang penting di Malaysia ialah:
(a) Pelabuhan
Pulau Pinang
(b) Pelabuhan
Pasir Gudang
(c) Pelabuhan
Klang
(d) Pelabuhan
Kuantan
2 iv. Sistem
Perhubungan
i-berkembang
pesat selepas merdeka, dipengaruhi perkembangan teknologi, dasar kerjaan,
perkembangan sosioekonomi
ii-kemudahan
telekomunkasi awal – radio, tv dan telefon, penggunaan telefon selular,
internet computer
a-1996 pelancaran
satelit pertama Malaysia Asia Timur MEASAT 1 dan 11; siaran TV satelit ASTRO
menggunakan teknologi digital dan MEASAT memberi pilihan lebih banyak kepada
penonton
f-telefon selular
– peningkatan drastic; rangkaian Perkhidmatan digital bersepadu ISDN -
penghantaran data, suara dan visual serentak
vi-Komputer dan
Internet(berjuta computer dihubungkan dalam satu jaringan/rangkaian)
a-kemajuan
computer percepat perkembangan perhubungan
b-1980an –
pengenalan internet percepatkan penyebaran maklumat, PC bukan lagi alat
menyimpan data/proses maklumat; laman web awal hanya papar teks, kini
disertakan audio dan visual (multimedia)
c-pengenalan
e-mel/pesanan elektronik perhubungan lebih cepat, mudah dan murah berbanding
telefon
vi-MSC Koridor
Raya Multimedia
a-kawasan seluas
750 km persegi , pemangkin kemajuan ICT Negara berpusat di Cyberjaya;
b-menggalakan
kemajuan dalam pentadbiran –e kerjaan, perubatan – tele perubatan(hosp
Selayang); pendidikan – e learning (UNITAR-P&P secara jarak jauh/dalam
talian), penggunaan CD ROM;perdagangan – e dagang(pasaran tanpa sempadan)
c-kelompok
R&D MSC ditubuh – tingkatkan kemahiran sumber manusia tempatan;
penyelidikan teknologi ICT lebih canggih
vii-Telefon 4G,5G ,
teknologi tablet
a-telefon selular
–perkhidmatan pesanan ringkas SMS seperti emel , lebih murah dan senyap;
perkhidmatan internet melalui komputer
Kepentingan Perkembangan Sistem Perhubungan di
Malaysia
i-integrasi
nasional dan perpaduan
a-Malaysia-semenanjung,
sabah dan Sarawak, terpisah oleh laut China selatan, perlu perhubungan yang
baik untuk pembangunan; b-Kanada-negaranya besar, bahagian utaranya terpencil,
dan sukar
ii- kemajuan ICT
– memacu perkembangan ekonomi , e dagang, perniagaan perdagangan lebih meluas,
dalam pasaran global yang terbuka 24 jam dan 7 hari seminggu
iii-ICT membantu
pembangunan pendidikan- e learning telah diamalkan di UMultimedia dan Unitar;
sekolah bestari Malaysia; Pembelajaran dari rumah (PdPR)
iv-Internet –
tele perubatan, menyediakan perkhidmatan pengetahuan dan nasihat tentang dan
perubatan kepada orang ramai; Hospital Selayang Malaysia;
v-Telefon
selular, satelit – memudahkan perhubungan, perniagaan, penjualan dan pemasaran
barangan pengguna dan perkhidmatan ke seluruh dunia
3. Faktor-Faktor
Fizikal Dan Kemanusiaan Yang Mempengaruhi Pembinaan Dan Perkembangan Pesat
Jaringan Sistem Pengangkutan Dan Perhubungan Di Malaysia .
(1) Faktor Fizikal.
Bentuk muka bumi yang pamah, rata dan luas amat sesuai untuk membina
jaringan pengangkutan seperti jalan raya. Oleh sebab itu jaringan jalan raya,
lebuh raya dan jalan kereta api banyak terdapat di kawasan pantai barat
Semenanjung berbanding dengan pantai timur serta Sabah dan Sarawak. Manakala
pembinaan pelabuhan pula memerlukan kawasan pinggir pantai yang berteluk dan
terlindung daripada tiupan angina kencang seperti Pelabuhan Kelang, Pelabuhan
Tanjung Pelepas, Pelabuhan Kuantan dan sebagainya.
(2) Faktor Sumber Alam.
Kawasan yang memiliki sumber
seperti bijih timah, emas, sumber hutan juga akan dibina jalan raya atau lebuh raya
untuk memudahkan sumber-sumber tersebut di eksploitasi. Di kawasan pertanian
pula, jaringan pengangkutan dibina untuk membawa masuk input pertanian dan
mengangkut keluas hasil seperti getah dan kelapa sawit ke kilang memproses atau
ke pasaran.
(3) Faktor Ekonomi.
Di kawasan seperti Kuala Lumpur yang maju dalam
perkembangan sektor ekonomi moden seperti sektor perniagaan, perindustriaan dan
pentadbiran memerlukan darjah ketersampaian yang tinggi serta cekap untuk
mengangkut penumpang, barangan dan perkhidmatan. Oleh sebab itu Kuala Lumpur memiliki
sistem Komuter, LRT, Monorel, ERL yang dapat mengangkut penumpang yang ramai
dan cepat.
(4) Dasar Kerajaan.
Dasar kerajaan memajukan sistem
pengangkutan dan perhubungan menerusi beberapa cara seperti menubuhkan
ajensi-ajensi seperti Jabatan Kerja Raya (JKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia
(LLM), Jabatan Pengangkutan Jalan untuk mengurus pembangunan infrastruktur
pengangkutan dan mengawal selia sistem pengangkutan. Kerajaan juga mewujudkan
dasar penswastaan dimana pihak swasta digalakkan melabur dalam pembinaan
jaringan pengangkutan. Oleh sebab itu wujudlah lebuhraya seperti PLUS, KESAS
dll.
(5) Faktor Teknologi.
Dengan adanya teknologi moden akan dapat mengatasi beberapa halangan
fizikal seperti kawasan tanah tinggi dan paya. Dengan adanya teknologi moden
juga, lebuhraya yang berkualiti dapat dibina seperti pembinaan terowong,
jambatan, jejantas, persimpangan bertingkat dll. Kebanyakkan teknologi
moden ini diimport dari Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan.
4. Kepentingan sistem pengangkutan dan perhubungan dalam
membantu pembangunan sosial dan ekonomi sesebuah negara.
(1) Mengangkut
Penumpang Jarak Jauh/ Sederhana/ Dekat.
Jalan raya/ jalan kereta api sebagai
kemudahan perhubungan dan pengangkutan. Memudahkan pergerakan penduduk dari satu tempat ke tempat lain untuk menjalankan
urusan tertentu. Contoh :
Pergerakan penduduk dari Bandar ke luar Bandar/ pinggir Bandar, luar Bandar ke
Bandar dll.
(2) Membangunkan
Kegiatan Ekonomi Sesuatu Kawasan.
Kemudahan pengangkutan dan
perhubungan membolehkan kegiatan ekonomi di kawasan Bandar atau luar Bandar
berkembang. Di Luar Bandar akan
menggalakkan kemasukan input pertanian moden seperti baja kimia, jentera moden
dll. Di samping memajukan
sektor ekonomi lain seperti perlombongan, pembalakan dll.
(3) Pembukaan Petempatan dan Bandar-Bandar
Baru.
Jalan
raya dan jalan kereta api menyebabkan
berlakunya pertumbuhan petempatan dan Bandar-bandar baru kerana akan memudahkan
pergerakan penduduk dan barangan ke Bandar/petempatan baru tersebut. Contoh :
Pembukaan Bandar-bandar seperti Bandar Muadzam Shah, Bandar Pusat Jengka dll.
(4) Pembangunan
Wilayah.
Kawasan yang mundur dapat dimajukan
dengan adanya jaringan jalan raya dan jalan kereta api kerana mudah dihubungi
dan bahan mentah dapat diangkut serta memudahkan pergerakan tenaga buruh.
Contoh : Pembukaan pusat-pusat pembanguan wilayah seperti KEJORA, KETENGAH,
KESEDAR dll.
(5) Mengangkut
Bahan Mentah/ Barangan Pukal Dari Kawasan Pengeluaran Ke Pelabuhan.
Hasil pertanian dan bahan mentah
dapat dibawa dari kawasan pengeluaran ke pusat memproses atau ke pelabuhan
untuk dieksport ke luar Negara. Contoh : Hasil-hasil pertanian seperti getah, kelapa sawit dari kawasan KETENGAH
dapat di angkut ke Pelabuhan Kuantan dengan cepat dan mudah.
(6) Membawa Barangan Siap/
Hasil Pengeluaran Kilang Ke Pasaran.
Barangan
siap diproses dan hasil keluaran kilang akan mudah dibawa dari kawasan
pengeluaran ke pasaran dan kepada pengguna di Bandar-bandar, pecan, luar Bandar
dan kawasan pedalaman dengan menggunakan pelbagai jenis kenderaan seperti lori
kecil, lori panjang, van dll.
5. Bagaimana sistem pengangkutan dan perhubungan dapat membantu pembangunan sektor pelancongan di Malaysia.
i-Peningkatan darjah ketersampaian ke tempat destinasi pelancongan.
ii-Pengangkutan yang oekap menyebabkan cepat sampai dan mudah sampai
- seperti komuter dan kapalterbang.
iii-Sistem pengangkutan juga menjadi produk pelancongan yang menjadi arikan kepada pelancongan
seperti beca, LRT, Monorel, Cabie Car dll.
iv.sistem pengangkutan yang selamat dan selesa - bas berhawa dingin, layanan mesra, pakej dengan R&R dsb.
6. Bagaimana sistem pengangkutan dan perhubungan yang moden dan cekap adalah dapat membantu pembangunan sesebuah bandar besar di Malaysia.
i. Meningkatkan darjah ketaksampaian- pekerja awam dan swasta di bandar besar - Kuala Lumpur
ii. memudahkan aktiviti pemasaran barangan kilang kepada penduduk bandar besar - Ipoh
iii. Memudahkan kemasukan sumber bahan mentah ke bandar utama untuk diproses di kilang-hasil getah
iv. Menggalakkan kedatangan pelancong dari dalam dan luar negara - adanya lapang terbang KLIA
v. Memudahkan pengeksportan barangan ke luar negara - seperti pelabuhan Klang
7.Bincangkan masalah-masalah yang dihadapi untuk membangunkan jaringan sistem pengangkutan dan perhubungan di Malaysia.
i. Kos pembinaan yang tinggi- tembok terowong, bina jambatan, landasan MRT dll
ii. Kekurangan tenaga buruh - golongan belia tidak berminat
iv . kekurangan teknologi - Membina jambatan, jejantas, lapangan terbangan dan pengurusan LRT dan MRT.
v. Berlakukan kesan negatif terhadap alam sekitar: hakisan, tanah runtuh, pencemaran udara dll.
8.Kesan-kesan pembangunan ,perkembangan dan
pembinaan jaringan sitem pengangkutan dan perhubungan terhadap komponen alam
sekitar fizikal berikut :
(1) Kejadian hakisan dan tanah
runtuh.
Perkembangan
pengangkutan boleh menggalakkan kejadian hakisan dan tanah runtuh di
lereng-lereng bukit. Ini disebabkan oleh proses pemotongan, penarahan,
peneresan dan penebukan bukit untuk membina lebuh raya, terowong, jambatan dan
sebagainya. Proses ini menggangu kestabilan cerun dan cenderung untuk
tergelonsor atau runtuh ke bawah terutama apabila hujan lebat. Kejadian tanah
runtuh ini banyak berlaku di sepanjang lebuh raya Utara Selatan.
(2) Kejadian
Tanah Mendap.
Kemungkinan berlakunya kejadian
tanah mendap akibat penimbusan kawasan lembah seperti tanah paya untuk membina
jalan raya. Kawasan paya ditimbus untuk dijadikan laluan lebuh raya atau
landasan kapal terbang. Keadaan ini boleh menimbulkan risiko tanah mendap
sekiranya berlaku hujan lebat yang berterusan.
(3) Menggangu
kawasan tadahan air.
Pembangunan jaringan pengangkutan
turut merosakkan kawasan tadahan air akibat daripada pemusnahan hutan
semulajadi dan kawasan tanah tinggi atau bukit untuk dibina laluan lebuh raya.
Contoh : Pembinaan lebuhraya Timur Barat. Walaupun kawasan yang terlibat adalah
kecil tetapi kawasan hutan yang berfungsi sebagai storan air bawah tanah akan
terganggu.
(4) Kemusnahan
ekosistem hutan.
Pembangunan jaringan pengangkutan
dan perhubungan telah banyak merosakkan kawasan hutan. Contoh : Pembinaan KLIA melibatkan
kemusnahan kawasan hutan yang luas. Ini menyebabkan kerosakan ekosistem hutan
dan paya serta habitat. Sesetengah sepsis kehilangan tempat tinggal dan
berhijrah ke tempat lain.
9.Langkah-langkah
mengurangkan kesan negatif pembangunan sistem pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar fizikal / Penglestarian
sektor pengangkutan dan perhubungan di Malaysia .
i) Perundangan
Jabatan Alam Sekitar (JAS) mengadakan pelbagai
undang-undang untuk mengurus alam sekitar seperti:
(a) Peraturan Kawalan Pelepasan 1996 daripada enjin diesel.
(b) Peraturan Kawalan Pelepasan 1996 daripada enjin petrol.
(c) Akta Kualiti Alam Sekitar 1974.
ii) Pengurusan
a. Kerajaan
mengadakan pelbagai jenis pengangkutan awam seperti Komuter, LRT dan KL Monorel
untuk menggalakkan penduduk menggunakan pengangkutan awam pada waktu puncak
seperti waktu pergi kerja dan waktu lepas kerja.. Tujuannya adalah untuk
mengurangkan keadaan kesesakan lalu lintas dan pencemaran udara di kawasan
bandar.
b. Selain itu
pihak kerajaan juga menggalakkan penduduk yang memiliki kenderaan bermotor
memasang alat catalytic converter paad ekzos kereta mereka.
c. Alat ini dapat
menukarkan gas beracun kepada bentuk gas yang tidak memudaratkan seperti karbon
dioksida.
d. Pihak kerajaan
mengadakan pengurusan trafik yang lebih efisien di kawasan yang mempunyai
kenderaan bermotor yang banyak seperti Kuala Lumpur.
e.Menanam rumput
dicerun bukit yang telah dipotong dan membina longkang yang besar untuk
mengelakkan air hujan melonggarkan tanah.
iii)
Kempen
a. Pihak kerajaan
juga selalu mengadakan kempen untuk menggalakkan penduduk berkenderaan
menggunakan petrol tanpa plumbum.
b. Pihak Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) dan polis juga mengadakan pelbagai kempen untuk
mengurangkan pelepasan asap hitam daripada kenderaan berenjin diesel.
10. Jenis-Jenis Sistem Pengangkutan Air.
Sistem pengangkutan
air melibatkan sistem pengangkutan sungai dan laut seperti perkhidmatan feri,
kapal pengangkut, kapal dagang, kapal pesisir, bot dan sampan.
11. Lokasi Taburan Sistem Pengangkutan Air.
(i)
Sungai.
(a)
Sungai Rajang, Sg. Batang Lupar, Sg. Baram di Sarawak.
(b)
Sungai Kinabatangan, Sungai Segama, Sg. Padas di Sabah.
(c)
Sungai Pahang, Sg. Kelantan, Sg. Perak di Semenanjung.
Antara pelabuhan sungai yang terbesar
ialah Sibu, Sarikei di Sungai Rajang.
(ii)
Laut.
(a)
Pelabuhan Entrepot seperti Pelabuhan Kelang, Pelabuhan Tanjung
Gelang, Pelabuhan
Tanjung Pelepas, Pelabuhan Pulau Pinang.
(b)
Pelabuhan-pelabuhan kecil seperti Pelabuhan Melaka, Pelabuhan
Kemaman, Pelabuhan Batu Pahat dll
yang berfungsi menyediakan
Perkhidmatan setempat dan perkhidmatan
perdagangan pesisir pantai
Antara pelabuhan.
12. Keadaan-Keadaan
Yang Menyebabkan Sistem Pengangkutan Air Semakin Penting.
(1) Faktor Bentuk Muka Bumi.
Dalam keadaan bentuk muka bumi
bergunung-ganang, berbukit bukau dan sukar dihubungi melalui sistem
pengangkutan darat, jalan air muncul sebagai
pilihan paling mudah dan murah. Contoh : Sungai Rajang di Sarawak yang
menjadi pengangkutan barangan dan perkhidmatan serta menjadi penghubung utama
penduduk di kawasan pedalaman.
(2) Mengangkut Barangan Pukal.
Jika barangan yang hendak diangkut
itu bersifat pukal, berat dan perlu diangkut dalam kuantiti yang banyak. Makan
pengangkutan air adalah yang terbaik kerana kosnya yang murah. Contoh :
Barangan seperti petroleum, kayu balak, kontena-kontena, besi keluli seringkali
diangkut melalui sistem perkapalan. Justeru laluan laut seperti Selat Melaka dan
Laut China Selatan menjadi lalu utama.
(3) Mengangkut Barangan Berisiko Tinggi.
Barangan berisiko tinggi seperti
plutonium, uranium, thorium biasanya diangkut melalui jalan laut kerana ia
paling selamat dan murah berbanding jalan pengangkutan udara. Apatah lagi jika
barangan yang hendak diangkut itu terpaksa melintasi Negara-negara lain.
(4) Kawasan Yang Masih Mundur Dalam
Pengangkutan Darat dan Udara.
Contoh : Di sesetengah tempat yang masih mundur dalam pengangkutan darat
dan udara seperti di Sarawak, maka jalan air penting sebagai sistem
pengangkutan kerana tidak memerlukan kos besar seperti kos pembinaan, kos baik
pulih, kos penyelenggaraan dan sebagainya berbanding dengan darat dan udara.
(5) Keadaan Sesebuah Negara Bersifat
Kepulauan.
Dalam keadaan sesebuah Negara yang
bersifat kepulauan seperti Indonesia,
Filipina, Jepun dan sebagainya. Di sini, pengangkutan air seperti feri, kapal
amat penting untuk mengangkut penumpang dan barangan dalam kuantiti yang banyak
serta murah kosnya.
13. Masalah-masalah/
Halangan-halangan/ Faktor-faktor yang menghadkan sumbangan sistem pengangkutan
air di Malaysia.
(1) Halangan Fizikal.
Halangan fizikal seperti sungai
cetek, sempit, berliku-liku, berair terjun dan berjeram. Tidak boleh dilalui
oleh kapal-kapal dan bot-bot besar. Justeru kawasan pedalaman tidak dapat
dihubungi sepenuhnya kerana semakin ke hulu, semakin bertambah halangan
fizikal.
(2) Halangan Cuaca.
Keadaan laut bergelora pada musim
tengkujuh yang membahayakan kapal-kapal kecil dan feri. Halangan ribut dan
tsunami, cuaca berjerebu menyebabkan jalan air tersebut berisiko
untukdigunakan. Contoh : Halangan jerebu semasa cuaca panas El-Nino menghalang
penglihatan di laluan Selat Melaka.
(3) Masalah Keselamatan.
Akibat ancaman lanun dan pencerobohan
perairan antara Negara. Contoh :
Perairan antara Sabah dengan Filipina
seringkali diancam lanun kerana fizikalnya yang berpulau memudahkan operasi
lanun.
(4) Risiko Pelanggaran.
Boleh berlaku di sesuatu jalan air
yang sibuk dan kurang pengawasan dan kawalan maritime. Contoh : Laluan jalan
air yang sibuk seperti Selat Melaka boleh mengurangkan kadar laluan kapal
dagang, sekaligus mencerminkan sumbangan jalan air tersebut semakin terhad dan
kecil.
(5) Masalah Persekitaran Fizikal.
Kesan penggunaan sistem
pengangkutan air tanpa kawalan boleh menyebabkan masalah pencemaran air.
Seperti kes-kes tumpahan minyak, pembuangan enap pencemar, pelanggaran kapal
tangki dan sebagainya. Kos pembersihan tinggi.
Sesetengah Negara mengetatkan undang-undang maritimnya yang boleh mengurangkan
laluan kapal.
14.
Jenis Syarikat dan Perkhidmatan Udara di Malaysia.
(a) Penumpang.
Sistem Penerbangan Malaysia.
(MAS)
Air Asia.
Fire Fly.
(b) Perkhidmatan Kargo.
Kargo MAS.
15. Mengapa Pengangkutan Udara Semakin Penting.
(1) Keperluan Pengangkutan Yang Pantas.
Keperluan bagi pengangkutan yang
pantas, cepat sampai ke destinasi, dapat menjimatkan masa serta ekonomik.
Contoh : Pengangkutan seperti kapal terbang dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur hanya
mengambil masa 45 minit sahaja berbanding dengan pengangkutan bas yang
memerlukan masa lebih kurang 7 jam.
(2) Faktor Bentuk Muka Bumi.
Kebanyakan Negara-negara Asia
Pasifik dipisahkan oleh lautan dan ribuan pulau. Ditambah pula dengan factor
jarak yang jauh, meyebabkan kesukaran untuk menggunakan jalan darat. Contoh :
Penduduk dari Semenanjung Malaysia
tidak dapat ke Sabah dan Sarawak kerana
dipisahkan oleh Laut China Selatan.
(3) Perkembangan Ekonomi Yang Pesat.
Perkembangan ekonomi perdagangan
antarabangsa yang pesat memerlukan para peniaga berulang alik untuk urusan
perniagaan antara Negara di rantau Asia Pasifik dengan cepat dan pantas. Contoh
: Dengan adanya perkhidmatan kapal terbang menyebabkan peniaga dari Malaysia
boleh sampai ke Jepun dalam masa beberapa jam sahaja berbanding dengan
pengangkutan air.
(4) Pengangkutan Penumpang / Barangan.
Keperluan kepada pengangkutan kargo
(just in time delivery). Pergerakan penumpang/ pelancong dalam sektor
pelancongan yang semakin berkembang, pergerakan buruh-buruh asing/ pakar-pakar
asing, hubungan dua hala antara Negara yang memerlukan kepada suatu
pengangkutan yang cekap dan cepat seperti kapal terbang.
(5) Perkembangan Dalam Sektor Perkhidmatan.
Perkembangan dalam sektor
perkhidmatan seperti pengangkutan, pentadbiran, pengurusan, pelancongan dll
telah meningkatkan permintaan terhadap pengangkutan udara. Tambahan pula
berlaku perkembangan dalam syarikat pengakgkutan udara seperti Air Asia,
Firefly dan MAS. Terdapat pula promosi tambang murah yang lebih kompetitif.
(6) Kemajan Teknologi Pengangkutan Udara.
Perkembangan teknologi dalam
pembuatan pengangkutan udara semakin pesat. Adanya pesawat seperti Boeing 747,
Boeing 757 dll. Di samping teknologi pemodenan landasan dan lapangan terbang
seperti yang terdapat di KLIA dll.
16. Sumbangan
Sistem Pengangkutan Udara Dalam Memaju Dan Membangunkan Kegiatan Ekonomi Di Malaysia.
(1) Membantu
Memajukan Rantaian Ekonomi Yang Berkaitan.
Membantu memajukan rantaian ekonomi
seperti perkhidmatan penyediaan makanan dan restoran, industri pangangkutan
seperti teksi, limosine, ERL, bas dll. Di samping mengembangkan sektor
peruncitan, perniagaan kraf tangan, khidmat pelancong, menggalakan industri
pembuatan dll.
(2) Menggalakan
Kemajuan Sektor Pelancongan.
Pengangkutan udara dapat memudahkan
kemasukan pelancong antarabangsa. Seterusnya akan menggalakkan aktiviti
pelancongan seperti pelancongan pedidikan, pelancongan kesihatan, MICE (
Persidangan, konvensyen, pameran ), pelancongan sukan/ rekreasi dll. Ini akan
dapat meningkatkan KDNK melalui perbelanjaan para pelanong antarabangsa dan
tempatan. Juga menguntungkan Negara dari segi peningkatan tukaran wangg asing.
(3) Penyediaan
Perkhidmatan Kargo.
Menyediakan perkhidmatan kargo yang
cekap dan pengangkutan produk industri moden. Seterusnya menggalakan
pertumbuhan sektor perindustriaan. Contoh : Perkhidmatan kargo memudahkan
penghantaran produk-produk industri dari Malaysia
ke Negara-negara lain seperti Jepun, Taiwan, Hong Kong
dll.
(4) Menggalakan
Kemasukan Pelaburan Asing. (FDI)
Penyediaan kemudahan pengangkutan
yang cekap menggalakkan kemasukan pelabur-pelabur asing. Ianya memudahkan
aliran masuk modal asing (FDI) seperti pelaburan dari syarikat multinasional
(MCNs). Ini dapat menambah dana dalam negara. Seterusnya dapat menjana perkembangan
ekonomi dalam negara.
(5) Membuka
Peluang Pekerjaan.
Mewujudkan peluang-peluang pekerjaan
dalam industri penerbangan seperti pilot, pramugari, pramugara, bidang
pengurusan dll. Ini dapat meningkatkan pendapatan perkapita
penduduk,meningkatkan taraf hidup, mengurangkan kemiskinan dan pengganguran.
(6) Membangunkan
Kawasan Mundur.
Pengangkutan udara dapat
membangunkan kawasan mundur seperti di pedalaman Sabah dan Sarawak
yang sukar dihubungi oleh jalan darat. Sumber alam di kawasan berkenaan boleh dimajukan.
Di samping pembangunan sosio ekonomi boleh disalurkan kepada penduduk setempat.
Mobiliti buruh menjadi lebih cepat dan mudah. Contoh : Di Long Pasia, Sarawak.
thank :)
ReplyDeleteterima kasih banyak2
ReplyDeletekonan
Deleteterima kasih.... sgt membantu... :D
ReplyDeleteterima kasih.... sgt membantu... :D
ReplyDeleteThanks for the information. You are the best!
ReplyDeletelove you so much
ReplyDelete